מדע וחברה

בתחילת המחצית התלמידים יצטרכו לבחור 2 נושאים מתוך הנושאים הבאים: ההיסטוריה של המדע: כיצד התפתח המדע, תגליות והמצאות חשובות, חממה: ניסויים מדעיים בחממה, פיסיקה: תחום האנרגיה, כימיה: הכרות עומק עם תהליכים כימיים ותכונות של חומרים, מדעי כדור הארץ: גיאולוגיה, אקלים ועוד…, מדעי הסביבה: תהליכים המשפיעים על כדור הארץ. לפי נושאים אלו אבנה את המחצית:

בנושאים השונים נשלב ניסויים, עבודה עם ספר / חוברת, חקר באינטרנט, בניית דגמים ועוד…

ידע – הכרות עם תחומי מדע שונים, עם מגלים וממציאים, אנשים ששינו את פני המדע ופני החשיבה המדעית לאורך ההיסטוריה.

מיומנויות – פיתוח של חשיבה מדעית, יכולת שאילת שאלות, השערת השערות, הסקת מסקנות, חשיבה ביקורתית, חשיבה מורכבת, קריאה והבנה של מאמר מדעי, כתיבה וניסוח השערה שאלה.

הרגלים – הקשבה, התבוננות וסבלנות, הקשבה להוראות.

תנאי סף – קריאה וכתיבה ברמה טובה

דרישות הקורס: הקשבה, ביצוע המשימות, כתיבה ועבודה במחברת.

ציוד: מחברת מדעים. כלי כתיבה.

בתחילת המחצית התלמידים יצטרכו לבחור 3 נושאים מתוך הנושאים הבאים לפי נושאים אלו אבנה את המחצית:

התפתחות החיים בכדור הארץ, המגוון הביולוגי (סוגי היצורים החיים: פרוקי רגליים, דו חיים, זוחלים, עופת, יונקים ועוד…), גנטיקה: איך מתקיימת תורשה, אקולוגיה ושמירת טבע, גוף האדם (דברים שלא למדנו עליהם).

בנושאים השונים נשלב מצגות, סרטונים, כתיבה במחברת, משימות קריאה ומשימות שטח

ידע – הכרות עם תחומי מדע שונים, עם מגלים וממציאים, אנשים ששינו את פני המדע ופני החשיבה המדעית לאורך ההיסטוריה.

מיומנויות – פיתוח של חשיבה מדעית, יכולת שאילת שאלות, השערת השערות, הסקת מסקנות, חשיבה ביקורתית, חשיבה מורכבת, קריאה והבנה של מאמר מדעי, כתיבה וניסוח השערה שאלה.

הרגלים – הקשבה, התבוננות וסבלנות, הקשבה להוראות.

תנאי סף – קריאה וכתיבה ברמה טובה

דרישות הקורס: הקשבה, ביצוע המשימות.

ציוד: מחברת ביולוגיה. כלי כתיבה.

מה נלמד?

ידע

אחרי שהכרנו את הפילוסופים של העת העתיקה ושל ההיסטוריה הרחוקה, נתקרב ונפגוש את האנשים שעיצבו את הדרך בה אנחנו חושבים היום. את הפילוסופים שהפסיקו "להסתכל על הבניין מבחוץ" והעיזו "לעבור ולגור בתוכו". שהורידו את הפילוסופיה מהמדפים מעלי האבק של הספריות ומהצריחים הגבוהים מידי של הכנסיות אל הרגעים הפשוטים והקטנים של החיים. הפילוסופים של הקיום – האקזיסטנציאליסטים – ניטשה, סארטר, דה בובואר, קאמי, היידגר, יאספרס, מרלו פונטי ועוד.. הפילוסופים שהבינו שהקסם האמיתי לא קורה כשאדם בוהה אל תוך השמש, אלא דווקא כשהוא מוריד את העיניים ופוגש את האדם שמולו. הפילוסופים של הדיאלוג – קירקגור, רוזנצווייג ובובר.

מקורות ידע:

הפילוסופים הגדולים, בריאן מגי (1987)

הפילוסופיה הדיאלוגית מקירקגור עד בובר, ש.ה. ברגמן (2010)

בבית הקפה האקזיסטנציאליסטי, שרה בייקול (2019)

מיומנויות

נלמד לקרוא טקסטים של פילוסופים ועל פילוסופים. נלמד להשוות בין הוגי דעות שונים. נלמד לכתוב טיעון פילוסופי. נלמד להשתמש במושגים פילוסופיים. נלמד לחקור פילוסוף מסויים, דרך הדברים שכתב, ההיסטוריה של חייו וההשפעה שלו על כותבים אחרים.

 

התנהגויות/ ערכים

התנאים ללמידה בקורס – הקשבה לאחר, רצון להעמיק ולהבין את מה שקשה להבין בקריאה ראשונה.

מה יעזור לנו להינות מהלמידה – שאילת שאלות קשות, גיבוש עמדה אישית, הכנה עצמאית לפני כל שיעור.

 

דרישות הקורס:

קהל היעד (גילאים/ מאפיינים אחרים): מיועד לבעלי רקע בסיסי בפילוסופיה.

 

תנאי סף (ידע/ מיומנויות נדרשות): הבנת הנקרא. התמודדות עם טקסטים של 200 – 300 מילה

 

דרישות לימודיות (הכנת עבודות/ ש.ב./ עבודת חקר): קריאת טקסטים בבית. עבודת חקר – אפשרות, אינה חובה

 

הציוד הנדרש: קלסר. שמרדפים שקופים. דפי שורות פוליו. כלי כתיבה

תקציר השיעור: וואו. איפה נתחיל? בדיוק…… אולי במפץ הגדול? אולי לפני? אבל לא היה לפני כלום? מה?? לא היה כלום לפני המפץ הגדול. אז מה היה? לא יודע, תשאלו את הוקינג. טוב. אבל מה קרה אחרי ההתחלה? הכל. ומאז זה רק גדל. ומתרחב. ומתעצב. שמשות, כוכבי לכת, ירחים, גלקסיות, ערפיליות, חורים שחורים, ננסים לבנים וענקים אדומים (נשמע כאילו גלשנו קצת לפנטזיה… פנטסטי!). גלילאו גלילאי, קופרניקוס, אינקוויזיציה, מטאורים, שביטים, מזלות, דמויות מיתולוגיות ומה לא….. ועדיין לא אמרנו דבר. בסוף השנה נבין כמה אנחנו לא מבינים. הבנתם?

במהלך השנה נצא מספר פעמים למכתש לתצפית על שמי הלילה עם טלסקופים, בליווי אמן אורח.

גיל: השיעור מכוון לתלמידי ותלמידות הבית הבוגר, אך פתוח לנסיון גם לבית המרכזי.

דרישות: הקפדה על נוכחות והגעה בזמן לשיעורים, סיכום של עיקרי החומר הנלמד כדי לא לאבד בחלל.

ציוד: מחברת וכלי כתיבה.

בחינת ידע: רק למי שירצו, יהיו מבחנים לריענון הזיכרון כמה פעמים במהלך השנה.

תקציר השיעור: השיעור שלנו יעסוק בכדור הארץ, כולל הכל. נצלול למעמקי הכדור, עד לגלעין הלוהט ונתרומם לפסגות ההרים והשמיים, רגע לפני החלל החיצון. נלמד על הימים ועל היבשות, על שכבות האדמה והאוויר, על גשם, רוח וברד, על יהלומים וקריסטלים, על מפות ועל מגלי יבשות, על ישראל ומדינותיה השכנות, על מצפה רמון ועל המכתש. ועל כל מה שהסקרנות תוביל אותנו אליו… בדרך נכיר הרבה מילים לועזיות בנות 4 ו-5 הברות.

גיל: השיעור מכוון לתלמידי ותלמידות הבית הבוגר, אך פתוח גם לבית המרכזי.

דרישות: הקפדה על נוכחות והגעה בזמן לשיעורים.

ציוד: עיניים חדות, אזנים קשובות ורוח במפרשים. מומלץ – מחברת וכלי כתיבה למי שירצו לשמור ולהיזכר בכל מה שנלמד גם בעתיד.

בחינת ידע: רק למי שירצו, יהיו מבחנים לריענון הזיכרון כמה פעמים במהלך השנה.

היסטוריה דרך סמלים ומטבעות

תקציר השיעור: איך הגיע מטבע עם שמו של מלך אנגליה, ששימש לקניות באפריקה, לחורשה במצפה רמון? למה היה צריך מבצע חשאי מורכב כדי להדפיס שטרות כסף ישראלים עם סיום השלטון הבריטי בישראל? באיזו שנה דואר ישראל הדפיס בול עם דגל ארצות הברית ומדוע? מה מסמלים שלושת הצבעים בדגל צרפת והאם יש להם קשר לדגל רוסיה? למה הסמל והצבע של הפועל באר שבע (ושל הפועל בכלל) כ"כ דומים לדגל ברית המועצות?

סמלים רשמיים מייצגים אירועים ורעיונות משמעותיים שייצוגם הסמלי נבחר באופן קפדני ומדויק. מה היו האירועים האלה? איך הם השפיעו על העולם? האם הם תרמו לעולם וקדמו אותו? מדוע אירועים מסוימים מיוצגים בסמלים ואחרים זוכים להתעלמות? מי קובע מה יהפוך לסמל ומה יישכח…?

בכל יום אנחנו פוגשים בסמלים. בד"כ אנחנו לא מייחסים להם כל חשיבות. בשיעור שלנו נתחיל להבחין בהם, לשאול שאלות לגביהם, לחפש הקשרים ולהבין איך הם משתלבים בעולמנו בעבר ובהווה.

גיל: השיעור מכוון לתלמידי ותלמידות הבית הבוגר אך פתוח גם לבית המרכזי.

דרישות: הגעה בזמן לשיעור

ציוד הכרחי: ראש פתוח וסקרן. ציוד מומלץ: מחברת כלי כתיבה ודבק למי שרוצים לזכור ולשמור את מה שנלמד בשיעור. בכל שיעור יחולקו תמונות/העתקים של הסמלים עליהם נלמד שניתן יהיה להדביק במחברת.

הסיפורים שמאחורי הסיפורים והרעיונות מאחורי השירים, ואיך כל זה קשור אלינו היום?

בכל אחד מאתנו חבוי משורר.ת וסופרתו קטנ.ה, במפגשים שלנו נכיר נשים ואנשים גדולים שיתנו לנו השראה, נתנסה ונבטא את עצמנו בכתיבה, שתלך למגירה או לבמה.

השיעור מיועד לבית הבוגר ויעבוד עם חומרים המתאימים לגיל חטיבת הביניים. יוכלו להצטרף תלמידים מהבית המרכזי בעלי יכולת גבוהה של קריאה וכתיבה, הבנת טקסטים וכו… 

מה אוכלים בסין? איזה חיות יש בחופים של הוואי? איך נראים השירותים בהודו? איזה תחבורה יש בוונציה? במקומות שונים בעולם יש תרבויות שונות. במפגשים שלנו נפגוש את המקומות דרך כמה זוויות: נכין מאכלים, נלמד על טקסים, שפה, מנהגים, טבע, סיפורים ועוד.
דרישות הקורס: סקרנות ופתיחות.

השיעור מיועד לבית הבוגר ויעבוד עם חומרים המתאימים לגיל חטיבת הביניים. יוכלו להצטרף תלמידים מהבית המרכזי בעלי יכולת גבוהה של קריאה וכתיבה, הבנת טקסטים וכו… 

מה היה לפני שהיו מדינות? איך הקימו את מצפה רמון? למה שמורה לפסנתר מרוסיה תרצה לבוא לעבוד בשדה בארץ לא מוכרת?

כל דבר שאנחנו פוגשים היום בחיים שלנו, הוא תוצאה של תהליכים היסטוריים. מהמצאת החשמל ועד המצאת בית הספר.

בשיעורים נלמד אלו תהליכים הובילו לכך שתוכל לקום מדינת ישראל. היום זה נראה לנו מובן מאליו אבל פעם זה היה חלום בלתי אפשרי.

השיעור מיועד לבית הבוגר ויעבוד עם חומרים המתאימים לגיל חטיבת הביניים. יוכלו להצטרף תלמידים מהבית המרכזי בעלי יכולת גבוהה של קריאה וכתיבה, הבנת טקסטים וכו… 

בשיעור ננסה להבין מהי "המציאות" בישראל ובעולם. האם המציאות היא מה שכתוב בעיתון? האם מה שמפורסם ברשתות החברתיות? ומה זה בכלל fake news?

בתוך המציאות נבין מה אנחנו חושבים על המציאות הזאת, נשאל את עצמנו האם ואיך היינו רוצים לפעול ביחס לזה?

טוב כולם מכירים את פרויד…אז ברור שנדבר עליו ועל התיאוריה שביססה את נפש האדם כחלק מן העולם המדעי. נכיר את המושגים מודע ולא מודע, אגו וסופר אגו, ננתח ביחד חלומות לפי פרויד וגם נבין ששום דבר לא קורה סתם…
נלמד לנתח התנהגויות של בני אדם, שפת גוף ושפת ווטסאפ..
נדבר על התפתחות מגיל הילדות המוקדמת דרך גיל ההתבגרות עד לבגרות.
נדבר על הפרעות נפשיות, על בריאות ועל חולי, על הפרעות אישיות לעומת הפרעות התפתחותיות.

נלמד איך מתפתחת אישיותנו מה משפיע עליה ואיך לחזק אותה.
נדבר על המושג אינטיליגנציה ואיך מודדים אותה.

ועוד ועוד ועוד

חשוב לציין שמדי פעם נפנה אל מקורות אינטרנטים כמו יוטיוב, tiktok, אינסטגרם וכו' על מנת לנתח את התופעות האנושיות המופיעות שם…


ספרי הלימוד : "מפגשים עם הפסיכולוגיה- מפגש ראשון ומפגש שני" / ציפי בראל ומרים נוימאייר

מטלות:
במהלך השנה ינתנו מטלות כתיבה ו/או חשיבה, ניתוח אישיות, אירועים ו/או סרטים.

הקורס מומלץ לכל מי שרוצה להכיר את עצמו בפרט ואת התנהגות בני האדם בכלל, טוב יותר.

השיעור עוסק בהכרות עם הזמר העברי מכל הדורות. 

ידע: נכיר מבצעים, מלחינים ומשוררים ישראלים  ונלמד את מילות השירים ונלמד את הלחנים ונשיר את השירים.

מיומנויות: קריאה וכתיבה הקשבה – נלמד להקשיב לשיר מהתחלה עד הסוף בנוכחות מלאה. אחרי כמה האזנות נתבונן בטקסט ונוסיף לו איורים וקישוטים המחברים את רעיונות השיר לעולמנו הפנימי.

הרגלים: נלמד לשבת בשקט בזמן שהשיר מתנגן.

ציוד: קלמר וקלסר