
רגשי / חברתי
רקע:
לכולנו כישורים וכולנו זה בזו קשורים.
תלמידות ומורים, צעירים ובוגרים.
בשיעורים שלנו נכיר ונתחבר, נפתח כישורי חיים ונעמיק קשרים.
נגלה איך באמצעות הכישורים של כולנו נוכל לפתור בעיות, להתמודד עם אתגרים, לעזור לחברות וחברים.
נצפה בסרטונים/ נשמע משלים/ נערוך חידונים והכי חשוב נשחק אחד עם השני. כך נכיר טוב יותר, אותנו יחסית לבני גילנו ונעסוק בתחומים הקשורים למי אנחנו כיחיד וקבוצה.
מה נלמד?
ידע (בכל הגילאים):
כישורי חיים, חוזקות- שלנו כיחיד וקבוצה, איך יוצרים קשרים, הצלחות והצעות לשיפור- בתחושות האישיים בהוואי ביה"ס ובקבוצת החברים. היכרות
בית צעיר-
היכרות עם בית ספר, הפסקות, למי אפנה מתי? היכרות שלי בביה'ס ושל הקבוצה אותי
בית מרכזי-
המיקוד יהיה נושא הקבוצה. נלמד על הפן החברתי והקבוצתי
משלים- אבנים גדולות ואבנים קטנות, משל אווזי הבר, התמודדות בעקבות נושא ה'קורונה'.
בית בוגר-
השיח יהיה על מי אנחנו? והבחירות שלנו בהקשר זה. התחומים בהם נעסוק:
התבגרות, תפיסת עצמי ודימוי גוף, חיזור וזוגיות, מוגנות ברשת ועוד…
מיומנויות:
הקשבה, שיח, היכרות חברתית- באמצעות משחק ושיח, סבלנות וסובלנות וראיון. תוך כדי השיעור נפתח הקשבה פנימית.
התנהגויות/ ערכים:
הבנת החוזקות בכל אחד מאיתנו. (התובנה שבכל אחד יש חוזקות)
הצלחות והצעות לשיפור- תובנות מהוואי ביה"ס.
סדר עדיפות בחיים- צרכים בסיסיים ומה שפחות. (גם בהקשר לתקופת הקורונה)
דרישות הקורס:
להתמיד להגעה לשיעור. להשתתף ולכבד את התלמידים המשתתפים בשיעור.
תנאי סף (ידע/ מיומנויות נדרשות): לחייך.
זמן קסם הינו שיעור של מפגש רך עם הלב ועם הקסם שטמון בכל אחד, מרחב של דמיון ופנטזיה יחד עם רגישות לעצמי ולאחר, חיבור לכוחות העל שבי באמצעות נשימה, דמיון מודרך, תנועה ויצירה. בשיעור נלמד להכין אור מרפא בכפות הידיים בו נוכל להשתמש מול כאב, פחד, פתרון קונפליקטים וקסם, נלמד להתחבר לקוסם לוחש העצות הטוב שבתוכנו. נלמד לזהות את גבולות המרחב שלנו, את גבולות הגוף שלנו ולחזק את הסמכות שלנו במרחב ובגוף, נכין גלימות ומטות קסמים, נקשיב לסיפורים, ננסה לכתוב להם סופים חדשים, נמחיז סיטואציות, ננוע עם הגוף, נשחק, ונלמד להשתמש בנשימה ככלי מחבר לגוף, לרגש ולקסם.
מטרות השיעור הינן העצמה אישית, חיזוק הסמכות הפנימית על הגוף שלי ועל הנפש שלי, פיתוח רגישות לעצמי ולסביבה שלי, ביסוס גבולות טובים על הגוף והמרחב האישי שלי וביסוס כבוד לגבולות המרחב האישי של אחרים, חיבור לקול פנימי מיטיב שיכול לסייע לי במצבים של קושי, פיתוח הכלה והקשבה לנקודות מבט אחרות ממקום לא מאוים, כלים לעבודה עם רגשות וביטויים, פיתוח חשיבה יצירתית נוכח אתגרים ופיתוח מיומנויות ביטוי באמצעות שפה, משחק, תנועה ויצירה.
השנה מחולקת לארבע חטיבות:
1 קסם האור המיוחד שלי: העצמה אישית דרך חיבור לכישרון אישי, גיבור על פנימי, זיהוי היכולות הטמונות בי, חיבור לקול מיטיב בתוכי שמעודד אותי כשקשה לי ועוד
2 איך זה מרגיש כש: חידוד הרגישות לתחושות השונות באמצעות משחק, סיפור, ותנועה, עבודה על גבולות הגוף, פיתוח רגישות לניואנסים, הרחבת הרגישות לאחר ועוד
3 המרחב המקודש שלי ושל הסביבה שלי: מה גורם לי להרגיש טוב, מה הייתי רוצה שיהיה במעגל הקרוב אלי, בסביבה שלי, בכיתה שלי, בבית שלי. עבודה על הלב, כניסה ללב כאל מרחב מקודש ובטוח, בניית גבולות בטוחים למשחק, ללימוד וליצירה וגם, איך אני יכול לשים גבולות לדברים שלא נעימים לי.
4 החלומות שלי: מהו חלום? איך זה להיות בתוך חלום? עבודה יצירתית עם הקסם של חלומות הן כתקוות והן כביטוי לתכנים מעולמו של הילד.
השיעורים מורכבים משילוב של תנועה, שיחה, דמיון מודרך ונשימה, משחק, פעילות יצירה (ציור/ קולאז' יצירה מחומרים שבטבע), סיפור סיפורים, המחזה, ועוד .
יעודכן בקרוב
שיעור להעצמה אישית, חיבור לגוף, חיבור לסמכות פנימית, חיבור להדרכה פנימית מיטיבה, כלים לעבודה עם פחד, חרדה, כאב, כלים לבניית עצמה פנימית, בניית גבולות המרחב האישי, פיתוח רגישות והקשבה לקולות השונים בתוכנו וסביבנו, וכלים למציאת מקום בטוח בתוך עצמי ובתוך המרקם החברתי והמשפחתי. עבודה עם חלומות: כאלו שחולמים בלילה וכאלו שחולמים להיות בעתיד ועוד. כמו כן ניגע בשאלות פילוסופיות, נחקור צורות מחשבה חדשות על תנועה וזרימה של אנרגיה במצבים חברתיים ורגשיים. נעלה דילמות מחיי היומיום (האישיים והחברתיים) וננסה באמצעות ראיית אנרגיה להבין אותם באופנים חדשים.
בשיעור נלמד לעבוד עם נשימה, ככלי לחיבור לגוף, לנפש ולניצוץ הפנימי. נלמד להשתמש בנשימה ככלי עזר מול פחדים, כאב, שינוי, כמו גם כלי לחיבור לחלומות שלי ולמפגש עם הזהות האישית שלי. נלמד לעבוד עם אנרגיית ריפוי (היליניג), נלמד להכיר את שדה האנרגיה האנושי והמבנה שלו, נלמד לפתח ראיה של אנרגיה: פנימית וחיצונית, נעבוד עם מטוטלות כדי לאבחן זרימה של אנרגיה בצ'קרות, נעבוד עם נרות כדי לפתח ראייה של הילות ועוד…
ליבת התוכנית מבוססת על שיחה בשילוב עם תרגילי נשימה מודרכת וכתיבה. בחלק מן המפגשים תשולב גם תנועה ויצירה.
נושאים מרכזים:
1. חיבור לסמכות פנימית וקול פנימי מיטיב: כיצד להביא את הגוף והנפש למצב שקט שמאפשר לי להקשיב להדרכה המיטיבה שלי. כיצד אני יכול/ה, כשאני במצבים שדורשים החלטות או תחת לחצים חברתיים, להתחבר פנימה ולזהות מה נכון לי באותו רגע.
2. בניית טוטם: טוטם הינו מסורת ילידית צפון אמריקאית של שבע חיות עצמה שמלוות אותי בהדרכתן ובריפוי שלהן מרגע היוולדי. כיצד אני יכול/ה באמצעות חיבור לחיות ליצר תחושת ביטחון בגוף שלי, בעולם, נוכח קונפליקטים או דילמות, ולהתחבר לעצמה הפנימית שלי. לימוד מרגש ומעצים ואישי שמאפשר לכל אחד ואחת לפגוש את עצמם דרך כישרונות חבויים וליצר כלי לתמיכה והעצמה אישית
3. עבודה עם כאב ופחד: כאבים ופחדים הם מן המכנים המשותפים הרחבים ביותר של בני אדם. ישנם סוגים שונים של כאבים ופחדים: פיסיים, נפשיים ורוחניים, ישנם כאבים אישיים וישנם כאבים קולקטיביים. כיצד ניתן לגשת למקומות הללו עם אמון בכוח הנפשי והכוח של הגוף להתמודד עמם, כיצד למצוא את המקום שלי בעולם שלפעמים מרגיש זר ולא קשור אלי. ועוד…
4. בניית מרחב מקודש. ללמוד לזהות את גבולות הגוף, הנפש והנשמה שלי, ללמוד לכבד את הגבולות שלי ואת הגבולות של מי שסביבי. ללמוד לברור מה נכנס אל המרחב המקודש האישי או הקבוצתי בו אני מתקיים. לפתח רגישות לגבולות עדינים יותר ולהחליף את העבודה עם חוקים והגבלות לעבודה עם רגישות והקשבה. חטיבה המורכבת מפיתוח רגישות לניואנסים, היכולת לראות ולהקשיב לקולות של אחרים מבלי לחוש מאוימים מנקודות מבט שונות ועוד.
5. חלומות וחלימה: מהם חלומות, האם אני מחובר/ת לחלומות שלי, כיצד אני יכול/ה ללמוד מן החלומות שלי על עצמי וכיצד אני יכול/ה לייבא את החלומות שלי אל המציאות.